Nové vozy

Předváděcí vozy

Ojeté vozy

  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image
  • slideshow image

Volkswagen Arteon pod lupou: inovativní asistenční systémy


Předprodej novinky z dílny Volkswagenu byl zahájen již před dvěma měsíci. Na českém trhu je model dostupný s oběma nejvýkonnějšími motory – TSI o výkonu 206 kW (280 k) a Bi-TDI o výkonu 176 kW (240 k). Nyní je čas detailně se podívat na inovativní asistenční systémy, kterými je model Arteon vybaven.

Asistent pro stav nouze (Emergency Assist)

Nová generace Emergency Assist 2.0 vznikla fúzí čtyř asistenčních systémů a dokáže tak zabránit těžkým nehodám. Konkrétně je systém tvořen propojením funkcí ACC, Side Assist, kterým se budeme věnovat později, a Park Assist (parkovací asistent s automatizovaným řízením). Asistent pro stav nouze funguje ve spojení s dvouspojkovou převodovkou. Pro aktivaci systému stačí, aby senzory rozpoznaly, že řidič neřídí. Nejprve je řidič upozorněn akustickými, vizuálními a haptickými signály (trhnutí přibrzděním). Pokud nereaguje, začne vůz v rámci svých možností upozorňovat účastníky silničního provozu, pomocí funkcí Park Assist a Lane Assist automaticky přejede do pravého jízdního pruhu a zastaví v něm. Právě přejetí do jízdního pruhu zcela vpravo představuje novinku systému Emergency Assist. Automatické brzdění má na starost adaptivní tempomat. Přední a zadní senzory eliminují riziko kolize s ostatními vozidly při změně jízdního pruhu. 

Systém preventivní ochrany cestujících 

Systém preventivní ochrany cestujících, jenž je pro model Arteon dodáván na přání, nyní poprvé dokáže reagovat na ohrožení zezadu prostřednictvím systému Side Assist. Doposud dokázaly senzory přednárazového bezpečnostního systému reagovat na jízdní dynamiku (stabilizační systém ESC) a akutní riziko kolize s vpředu jedoucím vozidlem (Front Assist). A jak to vlastně funguje? Systém vyhodnocuje data o poloze a rychlosti jízdy vozidel za modelem Arteon, získaná radarovými senzory systému Side Assist, a to nejen za jízdy, ale i u stojícího vozu s běžícím motorem nebo v režimu start-stop. V případě bezprostředního rizika kolize systém aktivuje výstražná světla s rychlou frekvencí přerušovaného svícení, uzavře veškerá okna kvůli efektivnější opoře pro hlavové airbagy a u posuvného střešního okna ponechá malou mezeru. Současně s tím přepínače přitáhnou přední bezpečnostní pásy.

Adaptivní tempomat ACC

Na přání dodávaný adaptivní tempomat ACC umí jednoduše předvídat. Inovovaný systém poprvé mimo jiné zohledňuje omezení rychlosti jízdy i zatáčky. Průběh trasy sleduje systém pomocí radarového senzoru (odstup od vpředu jedoucího vozidla), kamery za čelním oknem a dat navigačního systému. O užitečnosti systému se přesvědčí zejména ti řidiči, kteří jezdí dlouhé vzdálenosti po dálnici, na které se mohou setkat s častými změnami omezení rychlosti. ACC je vedle toho i asistentem pro průjezd zatáčkou. Na základě dat navigačního systému o průběhu trasy rozpozná svou polohu a může tak předvídavě přizpůsobovat rychlost jízdy před zatáčkami, kruhovými objezdy a křižovatkami. Dokonce systém rozpozná značku začátku a konce obce. V kombinaci s automatickou převodovkou DSG se Arteon sám rozjede v popojíždějící dopravě. Adaptivní tempomat je aktivní v rozsahu rychlostí od 0 do 210 km/h a od 30 km/h udržuje nastavenou rychlost. Nakonec je nutné dodat, že řidič systém částečně automatického ovládání vozidla může kdykoli deaktivovat tlačítkem nebo sešlápnutím pedálu brzdy či plynu. 

Adaptovní světlomety ALS (Active Lighting System)

S novými, na přání dodávanými, adaptivními světlomety ALS se jízda za tmy stane zase o kousek bezpečnější. Nejen na silnici plné zatáček, ale i ve špatně osvětlené odbočce v obytné zóně na nás ve tmě může čekat nepříjemné překvapení v podobě překážky. I na to je však model Arteon připraven. Jako první Volkswagen disponuje dynamickým osvětlením zatáček, díky kterému je průběh zatáčky osvětlen ještě dřív, než do ní řidič zatočí. K tomu systém využívá data z přední kamery a dat navigačního systému o průběhu trasy. Navíc se rozložení světla řídí také podle poloměru zatáčky, protože směrem ke krajnici klesají ztráty, způsobené rozptylem světla.

 


Zpět do archivu